پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

اهتمام دولت در حفظ باغات و فضاهای سبز شهری 

روز درختکاری و گرامیداشت این روز و همچنین آغاز هفته منابع طبیعی در نیمه اسفندماه که کشور برای استقبال از نوروز و بهار آمده می‌شود، فرصتی است تا بخشی از اهتمام شورای‌عالی شهرسازی و معماری در حفظ و صیانت از باغات و فضاهای سبز شهری مورد تاکید مجدد، قرار بگیرد.

در سال‌های گذشته در شهرها و به ویژه کلانشهرهای کشور، موضوع تراکم جمعیت و استفاده از سوخت‌های فسیلی، مشکلاتی را برای ساکنان شهرها ایجاد کرده است. مشکلاتی از جمله آلودگی هوا و ترافیک بخشی از این معضلات هستند که ساکنان شهرهای بزرگ با آن مواجه بوده اند. مشکلاتی که سبب شده تا بهره مندی شهرنشینان از طبیعت کاهش چشمگیری یابد.

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با توجه به جایگاه سیاستگذاری و تصمیم‌سازی برای شهرها تلاش کرده است تا ضمن کاهش مشکلات شهرها، زمینه را برای حفظ و صیانت از باغات و باقیمانده آنها در کشور، فراهم کند. بنابراین، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نسبت به تامین سرانه‌های فضای سبز تاکید فراوان دارد و این موضوع، خط قرمز شورا در ادوار مختلف و از جمله این دوره است.

در دولت سیزدهم تلاش شده است تا در بررسی و تصویب طرح‌های جامع و بررسی مغایرت‌های اساسی، نهایت تلاش برای حفظ کاربری‌های فضای سبز انجام شود. همچنین گسترش فضای سبز توصیه شورای عالی شهرسازی و معماری به شهرداران سراسر کشور و شوراهای اسلامی شهرها و دیگر  دست اندرکاران است.

به یاد داشته باشیم که هم اینک کلانشهرها، مراکز استان‌ها و به ویژه تهران، حتی ظرفیت حذف یک درخت را نیز ندارد. بنابراین تا جاییکه ممکن است نسبت به کاشت درختان، گسترش فضاهای سبز و پارک‌ها، اهتمام و بر آن تاکید داریم.

در جهت اهمیت همین موضوع نیز تلاش کرده ایم تا موضوع مغایرت‌های اساسی با طرح‌های جامع حتما به شورای‌عالی شهرسازی و معماری آمده و بررسی شود تا با این اقدام اجازه هرگونه دست اندازی احتمالی به تغییر کاربری ها حذف شود.

در دولت سیزدهم، اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری و همچنین اعضای کمیسیون ماده ۵ اهتمام به حفظ فضای سبز دارند و در اینکار از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد.

درباره نویسنده