پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

انواع کفپوش در دکوراسیون داخلی

کفپوش نوعی پوشش برای کف ساختمان است که علاوه بر پنهان نمودن عیوب، جلوه ای زیبا به فضا می بخشد. این پوشش در انواع کفپوش چوبی، سرامیکی، لمینت، وینیل، سنگ، پی وی سی و … در ساختمان نصب و هر کدام با توجه به بودجه و سلیقه افراد انتخاب می گردند. طراحی دکوراسیون داخلی بدون انتخاب کفپوش امری غیر ممکن است، به همین دلیل در طراحی یک مکان تا حد امکان سعی می شود از کفپوش مناسب استفاده شود. وقتی برای خرید کفپوش به فروشگاه ها و نمایندگی ها مراجعه می کنید باید به مسائلی نظیر استحکام و مقاومت، طول عمر، زیبایی، نوع زیرسازی و نحوه تمیز نمودن آن توجه کنید. کف ساختمان مدام در معرض رفت و آمد قرار دارد، از این رو انتخاب یک کفپوش سخت و مقاوم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حال حاضر با پیشرفت تکتولوژی و ایده پردازی های خلاقانه، طراحان با توجه به نوع دکوراسیون داخلی کفپوش های متفاوتی را پیشنهاد می دهند که از بین آنها می توان نمونه دلخواه را انتخاب نمود.

پارکت چوبی
پارکت چوبی یکی از رایج ترین انواع کفپوش است که در اکثر خانه های امروزی به چشم می خورد. زیبایی این نوع کفپوش بی نظیر است و حسی از طبیعت را به فضای داخل منتقل می کند. اصولاٌ از چوب درختانی نظیر کاج، صنوبر، افرا و بلوط برای ساخت کفپوش چوبی استفاده می شود. این چوب ها دارای رگه های بسیار زیبا هستند که در پارکت نمود پیدا می کند. کفپوش چوبی هر چند جلوه ای گرم و صمیمی به خانه می بخشد اما نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. این کفپوش ها در برابر خراش و سائیدگی مقاومت بالایی ندارند و دچار آسیب می شوند. علاوه بر آن برای محیط های مرطوب مناسب نیستند زیرا در صورت جذب آب و رطوبت پوسته پوسته شده و باد می کنند. حرارت و آتش نیز منجر به نابودی پارکت می شود، بنابراین از نصب آنها در مجاورت با حرارت خودداری نمائید. پارکت چوبی را می توان در طراحی دکوراسیون به سبک روستیک به کار برد زیرا در این سبک، چوب برجسته ترین المانی است که در معرض دید قرار می گیرد. اصولاً سطح کفپوش های چوبی را پولیش می زنند تا علاوه بر جلوه زیبایی که به ارمغان می آورد، در برابر نفوذ گرد و غبار نیز مقاوم شوند. با استفاده از یک دستمال نیمه مرطوب می توان به راحتی گرد و غبار را از سطح این کفپوش ها پاک کرد، البته مراقبت و تمیزکاری آنها باید مدام صورت گیرد تا از نشست و نفوذ آلودگی  جلوگیری شود.
 
 
 
کفپوش بامبو
چوب گیاه بامبو جایگزین مناسبی برای چوب درختان جنگلی است و می توان آن را به جای تخته های چند لایه، لمینت، الوار، ام دی اف و … به کار برد. کفپوش بامبو مقاومت بسیار بالایی دارد و در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت دچار پوسیدگی و ترک خوردگی نمی شود، علاوه بر آن باکتری و قارچ نیز نمی توانند بر روی آن رشد کنند. استحکام چوب بامبو در مقایسه با چوب درختانی نظیر ساج، افرا و بلوط بالاتر است. این چوب علارغم وزن سبک تراکم و قدرت بی نظیری دارد و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشد. با استفاده از کفپوش بامبو دیگر نگران تمیز نمودن آن نباشید زیرا این کفپوش نیاز به مراقبت بسیار ندارد و به راحتی تمیز می شود. برخلاف چوب سایر درختان، حشرات و موریانه در چوب بامبو رشد نمی کند، بنابراین با اطمینان از طول عمر بالای این محصول اقدام به خرید آن نمائید. هنگام خرید کفپوش بامبو به نحوه نصب آن دقت کنید. کفپوش های شناور را می توان به راحتی و بدون چسب نصب نمود و نیازی به نصاب برای نصب آنها نمی باشد. به همین دلیل نصب این کفپوش ها از نظر اقتصادی مقرون بصرفه است. ضخامت کفپوش بامبو نیز نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. هرچه ضخامت آن بالاتر باشد، کفپوشی مقاوم تر خواهید داشت.
 
 
کفپوش لمینت
لمینت نوعی کفپوش است که از ترکیب و بهم فشرده شدن الیاف چوب یا اچ دی اف طی فرآیندی مشخص در کارخانه تولید می شود. الیاف فشرده چوب یا HDF با یک لایه ملامینه پوشش داده می شوند و سطحی صاف و یکدست پیدا می کنند. کفپوش لمینت جایگزین مناسبی برای پارکت چوبی و کفپوش سنگی است و به دلیل داشتن طرح های مشابه با این کفپوش ها گزینه ای ایده آل می باشد. این کفپوش با سرعت بالا نصب می شود به نحوی که در یک روز می توان ۱۰۰ متر مربع از آن را نصب نمود. علاوه بر آن نیازی به ساب کاری یا پولیش ندارد و بعد از نصب می توان وسایل منزل را روی آن چید. یکی از مزایای کفپوش لمینت این است که به سطح زیرین آسیب نمی زند و می توان آن را جمع نمود و در مکان دیگر نصب کرد. لمینت مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و اگر جسم داغ بر روی آن قرار گیرد نمی سوزد. این متریال آنتی باکتریال است و آلودگی به راحتی به سطح آن نفوذ نمی کند. همچنین در برابر نم و رطوبت نیز دچار آسیب نخواهد شد. فومی که در زیر کفپوش های لمینت قبل از نصب قرار می گیرد، نوعی عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی است، به همین دلیل این کفپوش ها را می توان نوعی عایق برای کف در نظر گرفت.
 
 
کفپوش سرامیکی
سرامیک از جمله کفپوش هایی است که از گذشته تا امروز برای پوشش کف ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است. با گذشت زمان کارخانه های تولید کننده این مصالح را با کیفیتی متفاوت و بهتر به بازار عرضه کرده اند به نحوی که سرامیک به عنوان رایج ترین کفپوش برای ساختمان شناخته شده است. امروزه سرامیک ها با طرح پارکت تولید می شوند و کیفیت خود را در شرایط مختلف آب و هوایی حفظ می نمایند. کفپوش سرامیک در برابر رطوبت مقاومت لازم را داراست به همین دلیل از ان در محیط هایی نظیر آشپزخانه، حمام و سروس بهداشتی استفاده می شود. نگهداری و تمیز کردن سرامیک های کف ساختمان کاری راحت است و به راحتی می توان با مواد شوینده و دستمال مرطوب آنها را پاک کرد. این کفپوش در مقایسه با سایر کفپوش ها به مراقبت کمتری نیاز دارد و طرح و رنگ متفاوت آن باعث شده گزینه های بی شماری برای انتخاب پیش روی مشتریان قرار گیرد تا آنها بتوانند با توجه به دکوراسیون منزل خود نسبت به خرید این محصول اقدام نمایند.
 
 
فریده کریمی
 

درباره نویسنده