ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

«الرحاح»مالزی، مسجدی با معماری ازبکستان

مسجد «الرحاح» مسجدی در «کامپونگ کرینچی» مالزی است که رئیس سابق بانک «سی آی ام بی» مالزی آن را برای قدردانی از مادرش ساخت و به او تقدیم کرد.

تربیت پنج پسر به تنهایی در سنین جوانی کار ساده ای نیست ، اما «تون رحاح محمد» با سرسختی تمام فرزندان خود را پس از مرگ همسرش تربیت کرد تا به افرادی موفق تبدیل شوند.

کوچک ترین فرزند مرحومه الرحاح به نام « محمد نذیر رزاق » به منظور قدردانی از کمک ها و فداکاری های بی اندازه مادر عزیزش مسجدی ساخت و نام آن را به نام مادرش «الرحاح» گذاشت.

محمد نذیر مسجد الرحاح را با هزینه ای بالغ بر ۱۰.۶ میلیون «رینگیت» (واحد پول مالزی) در  یک زمین  1.7 هکتاری هکتار ساخت.

در ساخت این مسجد از معماری ازبکستان استفاده شده است که دارای نقوش هندسی و گلهای زیاد است.

ساخت مسجد الرحاح در روز ۱۴ آوریل ۲۰۱۰ آغاز شد و در اکتبر ۲۰۱۲ به اتمام رسید .

«تون الرحاح»که مادر «نجیب رزاق»،نخست وزیر سابق مالزی هم هست در روز ۱۸ دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی درگذشت و برای اقامه نماز پیکرش به مسجدی که به نام خودش است منتقل شد.

به گفته «محد عجیب اسماعیل» مدیر اداره دینی اسلامی مناطق فدرال مسجد الرحاح قادر به پذیرایی از ۲۵۰۰ نمازگزار در یک زمان است و در سازماندهی برنامه های مختلف برای انتقال دانش معنوی و کلاسهای مذهبی برای افرادی که در همسایگی آن هستند فعال است.

تون الرحاح، دختر کوچک سیاستمدار برجسته مرحوم «محمد نوح عمر » در ۱۱ ژوئن ۱۹۳۳ در «جوهور » متولد شد و تحصیلات اولیه خود را در همانجا به اتمام رساند.

وی در ۴ سپتامبر ۱۹۵۲ با دومین نخست وزیر کشور ، مرحوم عبدالرزاق حسین ازدواج کرد و صاحب پنج فرزند شد که همگی پسر بودند.

مسجدی که به نام این بانو نامگذاری شده است در برگزاری برنامه های اجتماعی،فرهنگی و مذهبی در مالزی فعالیت های زیادی دارد.

منبع: شبستان

درباره نویسنده