ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

ارگونومی در طراحی داخلی

ارگونومی علمی است برای کارایی و اثر بخشی بیشتر، با طراحی مناسب وسایل، تجهیزات، امکانات مورد استفاده محیط زندگی و کار که در واقع شرایط محیطی را برای افراد جامعه مناسب و دلپذیر می‌کند…
ارگونومی اهمیت زیادی به نحوه درک و دریافت انسان از محیط پیرامون می‌دهد و ازجمله اهداف آن ایجاد انگیزش، رضایتمندی، خلاقیت و لذت بخش بودن محیط زندگی و کار است و برای دستیابی به این اهداف مواردی چون قابلیت انعطاف، بهره وری، زیبایی و پیشگیری از بروز خطاهای انسانی در طراحی داخلی مورد دقت قرار می‌گیرد به نوعی می‌توان گفت که طراحی فضای داخلی مناسب و وسایل و امکانات مورد استفاده برای راحتی انسان در ساختمان‌ها یکی از اهداف ارگونومی است.
هدف ارگونومی در طراحی داخلی عبارت از بهبود کارکرد فیزیکی و روانی فضاهای داخلی ساختمان ها، هتل ها جهت تسهیل انجام فعالیتهای روزمره در آنها خواهد بود.

واضح است که ارگونومی زمانی برایمان سود دارد که به درستی انتخاب شود.بنابراین زمانی که از کاربردهای ارگونومی سخن به میان میاید منظور ارگونومی مناسب است.ارگونومی موجب کاهش هزینه ها ،افزایش میزان بهره وری ،افزایش کیفیت ،مشارکت کارکنان و ایمنی در کار میشود.علاوه بر این در میزان سلامتی و دقت زندگی شما نیز تاثیر مثبتی دارد.
و اما در رایطه با ارگونومی مناسب مواردی را باید مد نظر قرار داد تا با توجه به رعایت آن ها بتوانیم یک ارگونومی مناسب را ارجرا نماییم و در ادامه  بدان ها میپردازیم :
 
رعایت اصول نورپردازی
 نورپردازی در محیط باید به گونه ای باشد که موجب آزار چشم در استفاده از مانیتور نگردد.همچنین استفاده از نور طبیعی با حداکثر توان نیز از اصولی است که ضمن رعایت ارگونومی ،موجب کاهش هزینه ها خواهد شد.
رنگ : رنگ ها نیز از مواردی هستند که در ارگونومی مناسب تاثیر دارند.بدین منظور از اثرات رنگ ها در روحیات افراد غافل نشوید.
 
 
بافت اشیا 
در مورد ارگونومی اشیا ،باید بافت آن ها در نظر گرفت.بعنوان مثال در مورد جنس صندلی ها ،باید به گونه ای انتخاب گردد که موجب خیس شدن بواسطه عرق کردن افراد نشود.
 
تناسب با فرم بدنی 
 این مورد در مورد انتخاب وسایل مورد استفاده افراد صدق میکند.بدین معنی که بعنوان مثال صندلی ها باید به گونه ای انتخاب گردند که فرم بدنی افراد را تحت تاثیر منفی قرار ندهند و یا میزها متناسب با نوع کاربری افراد تهیه گردد.
معنی ارگونومی در واقع عبارت است از علم تلفیق شرایط کار و ومحیط متناسب با شرایط بدنی انسان و نیازهای او.شاید درک این جمله به راحتی ممکن نباشد.لذا آن را آسان تر بیان میکنیم.ارگونومی عبارت است از کاهش آسیب های شغلی و روانی ضمن کاهش مشکلات جسمانی و روانی و بدنبال آن کاهش هزینه های درمانی.به عبارتی ارگونومی علم مطالعه بر روی چگونگی موثر بودن افراد در محیط کار خودشان است.بنابراین این موضوع بستگی به عوامل ریز و درشتی دارد که در بهره وری کارمندان تاثیر دارد.
در مورد ارگونومی محیط کار ،متاسفانه در زمان طراحی دکوراسیون ،این موضوع نادیده گرفته میشود و در طولانی مدت موجب بوجود آمدن مشکلات عدیده ای در کارمندان نظیر ،گردن درد ،کمر درد ،سندروم تونل کارپ ،مشکلات بینایی و … میگردد.
هرچه رعایت ارگونومی توسط کارفرما بیشتر شود ،موجب میشود که محیط کاری آرام تری داشته باشند و در نتیجه بار روانی مثبتی را به آنان به دلیل اینکه متوجه اهمیت آسایش آنان برای شرکت میشوند،و در نتیجه روحیه کاری آنان بالا رفته که موجب بالا رفتن راندمان کاری خواهد شد.
 

 
  استفاده از وسایل و تجهیزات ارگونومیک
وسایل و تجهیزات مورد استفاده در هتلها (تخت، مبلمان، میز، صندلی و دیگر وسایل تعبیه شده در حمام و دیگر قسمتها در اتاق و …) باید بر اساس استانداردها و طراحی‌های ارگونومیکی باشد تا استفاده کنندگان از این وسایل دچار مشکلات ارگونومیکی نشود.
امکان دسترسی سریع و راحت به قسمتهای مختلف هتل باید توجه شود در قسمتهای مختلف هتل باید اطلاع رسانی خوبی که توسط نشانگرهای نورانی و تصویری یا اینکه توسط رنگها ونشانه ها وجود داشته باشد که مهمانان در حین اقامت در هتل براحتی بتواند به قسمتهای مختلف هتل دسترسی داشته باشند و دچار سردرگمی نشوند.
در کل می‌توان گفت که دکوراسیون یک فضا، حاصل در کنار هم قرار گرفتن عناصر متعددی است.
هنگامی که در میان آنها رابطه‌ای قابل قبول و مطلوب وجود داشته باشد،منجر به فضایی دلپذیر،زیبا و در نهایت راحت و کارا می‌شود.
به طور کلی می توان گفت در یک فضا عناصر به سه دسته عمده تقسیم می شوند:
 
۱_عناصری که بیشترین هدف به کار گیری آنها در محیط،کاربردی است. در نتیجه نقش کلیدی و خاصی را در طراحی داخلی فضا ایفا نمی‌کنند.
 
۲_عناصری که همزمان کاربردی و دکوراسیونی هستند از آنجمله به مبلمان(با توجه به استانداردهای ارگونومیک )،پرده، فرش، بوفه و غیره می توان اشاره کرد.
یعنی به همان میزان که نحوه کاربرد آنها مورد توجه است، شکل و فرم ظاهری، رنگ، راحتی آن طرح و دیگر عناصر بصری آنها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.
۳ _عناصری که بیشتر نقش دکوراسیونی و تزیینی را در فضا بر عهده دارند (به خصوص اگر از تزیینات سنتی و فرهنگی منطقه ای استفاده شود جاذبه زیادی برای مهمانان و گردشگران خواهد داشت. در بررسی انگیزه انتخاب هر یک از این عناصر برای محیط مورد نظر، درمی‌یابیم که اگر چه ممکن است نبود برخی از آنها خللی در فضا ایجاد نکند ولی وجود آنها به طراحی داخلی فضا بسیار کمک می‌کند و در واقع آنها مکمل دکوراسیون دیگر لوازم محیط محسوب می‌شوند و از دیدگاه روانی تاثیر مثبت و اثر بخشی بر روی روان گردشگران خواهد داشت.
 
فاطمه نصرتی
 

درباره نویسنده