پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

احتمال کشف معماری دوره هخامنشی در دوشان تپه

سرپرست هیأت کاوش باستان شناختی دوشان تپه از کشف معماری خبر داد که احتمالا قدمت آن به دوره هخامنشیان بازمی‌گردد.

مهرداد ملک زاده، سرپرست هیات کاوش باستان شناختی دوشان تپه (ازبکی) با اشاره به یافته‌های گذشته در این تپه باستانی، گفت: با بافت معماری که در تپه ازبکی بدست آمده و همچنین به دست آمدن بافت معماری هم دوره آن در شهر پیرامونی از جمله در دوشان تپه که امسال روی آن متمرکز شدیم، تنوع و تکثر مواد فرهنگی که از گوموش تپه، مارال تپه و جیران تپه و تختگاه و… به دست آمده، می‌توانیم مجموعه به هم پیوسته تطور فرهنگی در این بخش از فلات مرکزی ایران از هزاره‌های ششم و هفتم قبل از میلاد تا اواسط دوران اسلامی و دوران تیموری و صفوی را کامل کنیم.

ملک زاده افزود: هرچند در ابتدای فصل کاوش برای شناسایی معماری عصر آهن ۳ و ماد کار آغاز شده بود اما اکنون احتمال می‌دهیم که با معماری دوره هخامنشیان روبه رو هستیم. البته این مهم باید تحت آزمایش قرار گیرد و بعد از پاسخ آزمایشگاه به صراحت می‌توان در این خصوص صحبت کرد.

وی ادامه داد: با این وجود با توجه به خشت‌های موجود، می‌توان گفت شباهت زیادی به خشت‌های دوره هخامنشیان که مربع و ۴۰ در ۴۰ یا ۳۵ در ۳۵ هستند، در دوشان تپه نیز با خشت‌های مربع ۳۵ در ۴۰ روبه رو هستیم که احتمالا مربوط به دوره هخامنشی است. با این وجود نمونه‌ها را برای انجام آزمایش‌های رادیو کربن و OSL ارسال کرده‌ایم تا به تاریخ‌گذاری مطلق دست یابیم.

به گفته ملک‌زاده، تپه ازبکی با وجود اهمیتی که در استان البرز دارد، هنوز پایگاه ملی ندارد از این رو اعتبارات ملی و استانی به آن اختصاص نمی‌یابد.

فارس

درباره نویسنده