ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

آشنایی با شیشه مسلح و کاربرد آن!

در حال حاضر برای ساخت ساختمان های مختلف مسکونی ، اداری و تجاری سعی بر آن است که بهترین کیفیت ارائه شود. به همین دلیل مهم ترین مسئله برای بالا بردن کیفیت ساختمان ، استفاده از مصالح با کیفیت و درجه یک است.شیشه یکی از مصالح ساختمانی مهم که نقش زیادی در زیبایی و امنیت ساختمان دارد و معماران و طراحان ساختمانی اهمیت زیادی به آن می دهند.انواع شیشه ها شامل شیشه رنگی ، دوجداره ، نشکن ، خم ، شیشه لمینت ، پیرکس یا ضد آتش ، کریستال ، رفلکس و شیشه مسلح هستند.

امروزه مصالح ساختمانی در تنوع بسیار زیاد و با قیمت های مختلف تولید و روانه بازار می شوند و هر کدام کارایی متفاوتی دارند . طراحان و معماران ساختمانی به دنبال ارائه ظاهری زیبا و در عین حال مناسب و امن از نمای ساختمان هستند. در این بین استفاده از برخی شیشه ها با ساختار متفاوت خود راهکاری مناسب برای ایجاد نمایی شفاف ، مقاوم و در عین حال شکننده است.

 

تمام شیشه ها با وجود تفاوت هایی که با هم دارند راز عناصر کربنات دو سود ، سنگ آهک و سیلیس تشکیل می شوند. شیشه انواع مختلفی دارد و مصرف کنندگان نیز با توجه به نوع کاربرد و نیاز خود آن را تهیه می کنند.

در این بین شیشه مسلح یا سیم دار یا ویژگی های متمایز خود نسبت به سایر شیشه ها دارای مقاومتی بالا است و مناسب اماکنی است که به دنبال امنیت بسیار بالا هستند. در این نوشتار این نوع شیشه را معرفی می کنیم و مزایا و معایب مختلف آن را بررسی می کنیم.

 
 

شیشه مسلح | شرکت تهران دیزاین سنتر

شیشه مسلح را بیشتر بشناسید

شیشه مسلح و یا شیشه سیم دار ، نوع خاصی از شیشه است که جهت افزایش مقاومت در برابر ضربه و جلوگیری از خرد شدن آن ، شبکه ای از سیم های فولادی میان دو لایه خمیر شیشه قرار می گیرد. برای ساخت این شیشه ابتدا بر روی یک صفحه فولادی یک لایه شیشه آبکی می ریزند. بعد از آن بر روی شیشه یک تور سیمی فولادی پهن می شود.

در مرحله بعد لایه دیگری از شیشه آبکی روی آن ریخته می شود. بعد از آنکه خمیر شیشه شفت شد ، آن را تخت ، گلدار یا آجدار طرح می زنند. در ساخت این نوع شیشه ، ضخامتی معادل ۴۴ میلی متر در نظر گرفته می شود. این نوع شیشه های سیم دار و مسلح ، کاربرد های متفاوتی دارد. در ادامه این کاربرد ها را بررسی می کنیم.

کاربرد شیشه مسلح

فاکتور ثابتی که در تمامی شیشه ها وجود دارد ، شکننده بودن مواد و ساختار آن است. اما در شیشه سیم دار یا مسلح سعی بر آن شده است که مقاومت شیشه در برابر شکستن افزایش پیدا کند. به همین دلیل با استفاده از شبکه سیم های فولادی مقاومت شیشه در برابر شکستن بیشتر می شود. این کار مانع خرد و شکستن شیشه در هنگام ضربه و فشار می شود. امروزه ویژگی جدید ضد حریق بودن به این شیشه ها اضافه شده است تا کارایی شیشه مسلح بیشتر از گذشته شود.

خاصیت مقاومت بالای شیشه سیم دار در برابر ضربه باعث می شود که این نوع شیشه گزینه مناسبی برای جاهایی باشد که خطر خرد شدن شیشه وجود دارد. این اماکن مواردی مانند درب آسانسور ، موتور خانه ها ، کارگاه ها ، درب های ورودی ساختمان و… است.

 
 

کاربرد شیشه مسلح | شرکت تهران دیزاین سنتر

مزایای شیشه مسلح

استفاده از تور سیمی در ساخت شیشه مسلح ، این امکان را فراهم می کند که بعد از خرد شدن شیشه ، تکه های آن از هم جدا نشوند و باعث صدمه به اطراف نشود.

این نوع شیشه ها نسبت به سایر شیشه های معمولی عایق بسیار مناسبی در برابر ضربه ، فشار و حریق است. این مزیت باعث بالا رفتن امنیت شیشه مسلح یا سیم دار می شود. در غیر این صورت در سایر ویژگی های معمولی با بقیه شیشه ها یکسان و شبیه است.

معایب شیشه مسلح

می توان گفت که مهم ترین و تنها مزیت شیشه سیم دار ، مقاومت بالای آن در برابر ضربه و حریق است. اما در مقابل معایب بیشتری دارد. این موارد شامل:

  1. زیبایی بسیار کمتری نسبت به سایر شیشه ها دارد.
  2. استحکام و مقاومت پایینی در مقابل سایر شیشه ها دارد.
  3. عایق خوبی در مقابل صدا های محیط بیرونی نیست.
  4. کیفیت ساخت این شیشه ها چندان مناسب نیست و از این نظر با محبوبیت و استقبال کمتری از سوی خریداران روبرو می شود.
  5. اگرچه این شیشه به دلیل امنیت مورد توجه است؛ اما باید گفت که در اماکن پر خطر شیشه امنی نیست و جایگزین های بهتری مانند لمینت برای آن وجود دارد.

با توجه به معایب بیشتر نسبت به مزایای شیشه مسلح ، امروزه محبوبیت زیادی ندارد و کمتر تولید می شود.

معایب شیشه مسلح | شرکت تهران دیزاین سنتر

کلام پایانی

امروزه برای تولید انواع شیشه ، روش های مختلفی به کار گرفته و از مواد مختلف در ساخت شیشه ها استفاده می شود. شیشه مسلح یا سیم دار از جمله شیشه هایی است که با هدف افزایش مقاومت در برابر ضربه و حریق ساخته می شود. این مزیت باعث بالا بردن کارایی این نوع شیشه در اماکنی مانند درب آسانسور ها و درب ورودی ساختمان ها می شود. اما در مقابل ، شیشه سیم دار کیفیت ، استحکام و زیبایی زیادی ندارد و همین مسئله باعث عدم محبوبیت آن می شود. به همین دلیل امروزه استقبال چندانی از آن نمی شود و تولید آن تقریبا کم و منسوخ شده است.

 
 
 
منبع:تهران دیزاین سنتر

درباره نویسنده